onsdag 28 december 2011

Varför?

Åh, jag blir så less.... Det har ju gått så bra för Colin att vara utan blöja men nu helt plötsligt, typ sista två veckorna så har han kissat massor på golvet, nu senaste dagarna har han väl bara kissat nån enstaka gång på pottan/toaletten. Nu nyss gjorde han det igen, men då såg jag att han satt i soffan och gick och ställde sig på golvet bredvid, tänkte inte mer på det, sen såg jag pölen :( Så han lär ju känna att han är kissnödig iaf och kissar på golvet med flit. Fy, vet inte alls vad jag ska göra :/ Det känns ju bra dumt att börja sätta på honom blöja igen och han vill inte ha det på sig heller.

2 kommentarer:

Karin.. =) sa...

Stella har både kissat på siog och bajsat på sig ofta och mycket i perioder. De avrådde starkt från att börja med blöja igen då det kan göra dem väldigt förvirrade. DE sa mest att vi skulle hålla koll och försöka hjälpa till, påminna och så. Men framför allt härda ut. Det kommer gå bättre igen. Det är bara bakslag.
Stella har vartblöjfri i 1,5 år men än idag kissar hon på sig ibalnd. =(
Kram och hoppas det funkar snart igen!

Suzann sa...

Jag (som inte har någon som helst erfarenhet av detta alls) tänker på positiv förstärkning.
Dvs, varje gång han kissar/bajsar på potta/toa så ska det förstärkas på ett positivt sätt. Min första tanke var bilmärken, billiga.

Men när jag tänkte på att det kan bli ett problem om man ger nåt som förstärkning och sen slutar med det (kan ju inte få ett bokmärke varje gång resten av sitt liv...) så kanske man kan belöna på flera olika sätt. Tex bokmärke en gång, 10 min lek en annan gång, välja sång att sjunga tillsammans, välja en film etc. Sen plockar man bort allt successivt.

Men som sagt, detta är inte mitt område, men jag har delat med mig om vad som dök upp i mina tankar :)